تاریخ انتشار: شنبه 1403/04/30 - 07:46
کد خبر: 511085

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

پزشکیان درمحاصره «زاویه‌دارها»/ از بزرگ‌ترین شکست فناوری اطلاعات تا شاهکار انصارالله

پزشکیان درمحاصره «زاویه‌دارها»/ از بزرگ‌ترین شکست فناوری اطلاعات تا  شاهکار انصارالله

مطبوعات امروز کشور به موضوعات مختلفی پرداختند که مهم ترین آن‌‌ها حمله پهپادی ارتش یمن به تل‌آویو و نقص سایبری شرکت ماکروسافت و همچنین حضور افراد نااهل در اطراف آقای پزشکیان بود که در پیشخوان خود عرضه کردند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  «انفجار مهیب و به هلاکت رسیدن یک صهیونیست در قلب تل‌آویو»؛ این جمله یک‌خطی خبرگزاری المیادین لبنان بعد از حمله پهپادی ارتش یمن به اراضی اشغالی و شهر تل‌آویو بود. انصارالله یمن با پهپاد جدید خود به نام «یافا» به تل‌آویو حمله کرد و این پهپاد به ساختمان «آل‌عال» در چندده ‌متری سفارت آمریکا در این شهر برخورد کرد و صدای مهیبی مانند زلزله در این شهر شنیده شد. روزنامه‌های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع  و موضوعات مهم دیگر نوشتند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر آغاز کرد: پزشکیان در محاصره«زاویه‌دارها» و «محکومان امنیتی»

اخیرا بارها درباره حضور افراد نااهل در اطراف آقای پزشکیان هشدارهای متعددی داده‌ایم. در همین شرایط، احاطه رئیس‌جمهور منتخب توسط فتنه‌گران و افراد زاویه‌دار با انقلاب اسلامی ادامه دارد.

برخی اعضای این حلقه‌ محاصره، فاسد و از اوباش سیاسی شامل پادوهای آمریکا، انگلیس و اسرائیل در فتنه 88، حامیان تحریم انتخابات، مسببان و عاملان ناراضی‌تراشی و ناکارآمدی عمدی در دولت اشرافی روحانی، متهمان فساد اقتصادی، متهم پرونده فروش اطلاعات به بیگانگان، شریک نزدیک شهرام جزایری (مفسد اقتصادی دوره موسوم به اصلاحات)، متهمان پرونده فساد کرسنت، متهمان اجرای سند ضد‌فرهنگی و ضد اسلامی 2030 و... هستند، این افراد تباه می‌خواهند اعضای کابینه را معرفی کنند.

آقای پزشکیان، آیا تذکر رهبر حکیم انقلاب به نامزدهای انتخابات را که روز عید غدیر بیان کردند، از یاد برده‌اند؟

رئیس‌جمهور منتخب دقت کنند که ایشان فرمودند؛

من به نامزدهای محترم انتخابات عرض می‌کنم با خداوند خودتان عهد کنید که اگر موفق شدید و توانستید مسئولیتی به دست بیاورید:

1- کسان و کارگزاران خود را از کسانی قرار ندهید که ذره‌ای با انقلاب زاویه دارند. آن کسی که با انقلاب، با امام راحل، با نظام اسلامی ذره‌ای زاویه داشته باشد به درد شما نمی‌خورد و همکار خوبی برای شما نخواهد بود.

۲- آن کسی که دلبسته‌ آمریکا باشد و تصور کند که بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت در کشور، برای شما همکار خوبی نخواهد بود. او از ظرفیت‌های کشور استفاده نخواهد کرد و خوب مدیریت نخواهد کرد.

۳- آن کسی که راهبرد دین و شریعت را مورد بی‌اعتنایی قرار دهد او با شما همکار خوبی نخواهد بود.

۴- کسی را انتخاب کنید که اهل دین، اهل شریعت، اهل انقلاب، اهل اعتقاد کامل به نظام باشد.

۵- اگر شما نامزدهای محترم یک چنین عهدی با خدای خودتان ببندید بدانید که کارهایی که برای انتخابات می‌کنید همه‌اش حسنه خواهد بود.

در ادامه وطن امروز نوشت: بزرگ‌ترین شکست فناوری اطلاعات

 روز 19 ژوئن 2024 با عنوان جمعه سیاه جهان غرب در تاریخ ثبت شد؛ روزی که بشر شاهد بزرگ‌ترین  مورد  قطع گسترده سامانه‌های بین‌المللی فناوری اطلاعات بود. شبکه‌های رایانه‌ای دست‌کم 30 کشور عمدتا غربی بر اثر نقص پرکاربردترین سیستم عامل دنیا یعنی مایکروسافت دچار مشکلات جدی شد که به  تعطیلی کامل یا اختلال شدید  فعالیت شبکه‌های ارتباطی موسسات خدماتی دولتی و بین‌المللی،

شرکت‌های چندملیتی،  بیمارستان‌ها، بانک‌های بزرگ، توزیع‌کنندگان، رسانه‌ها، سامانه‌های کنترل ترافیک هوایی فرودگاه‌ها، خطوط هوایی و دیگر شبکه‌های حمل‌ونقل انجامید. ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، استرالیا، نیوزیلند، هند، ژاپن، هنگ‌کنگ، هلند، اسپانیا، ایرلند، آلمان، سوییس، چک، امارات، ترکیه و فلسطین اشغالی بیش از سایرین از تبعات این اختلال ضربه خوردند.

میلیون‌ها مراجع، مشتری و مسافر در این کشورها سرگردان و بلاتکلیف شدند. بسیاری از برندهای مشهور دنیا نیز در کنار مایکروسافت از این موضوع متضرر شدند؛ از جمله آمازون، خطوط هوایی دلتا و رایان ایر و مک دونالد.

ایلان ماسک، مالک و مدیرعامل شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس از نقص اخیر سیستم عامل ویندوز به عنوان «تعطیلی مایکروسافت» یاد کرده و آن را «بزرگ‌ترین نقص فناوری اطلاعات تاکنون» نامید. او همچنین یک کنایه مسری شده در شبکه‌های اجتماعی را که عملکرد مایکروسافت را همانند سرویس مخفی آمریکا در ماجرای  ترور هفته گذشته دونالد ترامپ زیر سوال می‌برد، با یک ایموجی خنده برجسته کرد و دست آخر نتیجه گرفت: «هیچ‌کدام امن نیستند».

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: زمیـن و زمـان علیه اسرائیل

حمله غافلگیرانه و ترکیبی روز گذشته گروه مقاومت یمن و حزب‌الله لبنان به قلب سرزمین‌های اشغالی،‌ با به تصویر کشیدن آرایش نوین مقاومت در کارزار با جبهه امریکایی- صهیونیستی، شوک جدیدی به تل‌آویو و واشنگتن وارد کرد و با قرار گرفتن در صدر اخبار جهان، به هرگونه خام‌اندیشی در مورد حمله به لبنان و تشدید جنایت در غزه هشدار داد. بامداد روز جمعه برای اولین بار یک پهپاد تهاجمی جدید از سوی انصارالله یمن با شکستن حریم هوایی تل‌آویو، یک ساختمان در نزدیکی کنسولگری امریکا در این شهر را مورد هدف قرار داد.

حمله‌ای که به گفته رسانه‌های عبری، یک کشته و ۱۰ مجروح و خسارت گسترده در پی داشت. همزمان نیز حزب‌الله لبنان برای نخستین بار سه شهرک جدید (آبیریم، نیو زیو و منوت) را با ده‌ها موشک کاتیوشا بمباران کرد.

عملیاتی که بیانگر عملی شدن تهدیدات روز عاشورای سیدحسن نصرالله در مورد توسعه اهداف حزب‌الله در سرزمین‌های اشغالی بود. حمله پهپادی به نزدیکی کنسولگری امریکا به قدری غیرمنتظره و مهیب بود که تصاویر آن طی 5 ساعت ابتدایی، پربازدیدترین ویدئو در شبکه‌های اجتماعی جهان شده است.

سرزمین‌های اشغالی زیر تیغ مقاومت

هدف قرار دادن تل‌آویو و شهرک جدید نشان می‌دهد که مقاومت هم از بعد به‌کارگیری سلاح‌های پیشرفته و هم از بعد گسترش جغرافیایی نبرد، دور جدیدی از عملیات‌های ترکیبی را علیه اسرائیل آغاز کرده و توان بازدارندگی نه تنها رژیم صهیونیستی که ایالات متحده را به صفر همگرا کرده است.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: شاهکار انصارا...

 در حالی که نتانیاهو با این محاسبه که وضعیت نهایتا به شکل فعلی خواهد بود و می‌تواند همه چیز را مدیریت کند و با خرید وقت، جنگ را تا ورود ترامپ به کاخ سفید ادامه دهد و به زودی با سفر به آمریکا و اجرای نطق‌های پیروزنمایی، از این کشور نیز امتیاز بگیرد، حمله پهپادی نقطه‌زن به قلب تل‌آویو، همه محاسبات فوق را دستخوش تغییر کرد. بامداد دیروز بود که یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه ای از حمله پهپادی به تل آویو خبر داد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن تاکید کرد: ما روی جبهه داخلی دشمن صهیونیست تمرکز خواهیم کرد و عمق این رژیم را هدف قرار خواهیم داد. ما بانک اهدافی در فلسطین اشغالی داریم که از جمله آن ها اهداف نظامی و امنیتی حساس هستند. حمله به تل‌آویو با پهپاد «یافا» انجام شد که قابلیت دور زدن سامانه‌های رهگیری دشمن را دارد و رادارها قادر به شناسایی آن نیستند.

تل‌آویو از این پس ناامن است. حزام الأسد عضو دفتر سیاسی جنبش انصارا... یمن هم تاکید کرد:

ما وارد مرحله استراتژیک جدیدی در عملیات علیه دشمن شده‌ایم. خبرنگار روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز با انتشار  مختصات محل انفجار نوشت: پهپاد یمنی فقط چند ده متر دورتر از سفارت آمریکا در تل‌آویو منفجر شده است.

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد: حماسه مقاومت یمن در قلب تل آویو

عملیات پهپادی موفقیت آمیز اخیر یمنی ها در قلب اراضی اشغالی، سخت ترین شوک ممکن را به رژیم اشغالگر و کودک کش صهیونیستی وارد ساخته است. یحیی سریع ،سخنگوی ارتش یمن در بیانیه ای اعلام کرد: یکی از اهداف مهم در منطقه تل آویو را در عملیاتی منحصر به فرد هدف قرار دادیم.

این عملیات با پهپاد جدید به نام«یافا» انجام شد که قادر است از سامانه‌های رهگیری دشمن عبور کند به طوری که رادارها قادر به شناسایی آن نیست و این عملیات، اهداف خود را با موفقیت محقق کرده است.

در این بیانیه منطقه اشغالی یافا منطقه «ناامن» اعلام شده که در برد و تیررس ارتش یمن قرار دارد.در بیانیه ارتش یمن تأکید شده است که بانک اهدافی را در فلسطین اشغالی در اختیار دارد که هدف قرار دادن اهداف نظامی و امنیتی حساس از جمله آنهاست.ارتش یمن همچنین تأکید کرد که عملیات علیه صهیونیست‌ها تا توقف تجاوزات و رفع کامل محاصره علیه ملت فلسطین ادامه خواهد داشت.

مرحله استراتژیک جدید نبرد علیه صهیونیست‌ها

حزام الأسد، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن بعد از حمله پهپادی ارتش یمن به قلب تل‌آویو اعلام کرد که با دیگر نیروهای جبهه مقاومت در لبنان، عراق و فلسطین اشغالی انسجام و همگرایی وجود دارد.

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن افزود: ما وارد مرحله استراتژیک جدیدی در عملیات علیه دشمن شده‌ایم و دشمن اسرائیلی باید در همه شهرها (مناطقی که تحت اشغال دارد) احساس ناامنی کند. تا زمانی که تجاوز علیه غزه ادامه دارد، غافلگیری‌های بزرگتری برای دشمن در راه خواهد بود.

محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله  نیز در واکنش به عملیات پهپادی ارتش یمن علیه تل آویو گفت: هدف از عملیات نظامی ما علیه «اسرائیل» توقف نسل‌کشی در غزه است و ما برای همه سناریوها آماده هستیم.

جوان نوشت: پهپاد ۲ هزار کیلومتری در قلب تل‌آویو

تل‌آویو با یک پهپاد مملو از مواد منفجره مورد حمله یمنی‌ها قرار گرفت؛ پهپادی که با طی کردن حدود ۲ هزار کیلومتر، از سمت دریا وارد تل‌آویو شد و پس از برخورد با یک ساختمان در چندده‌متری کنسولگری امریکا، منفجر شد.

این اولین حمله به قلب رژیم صهیونیستی است که با چند لایه امنیتی از آن حفاظت می‌شود. ارتش اسرائیل عبور پهپاد از لایه‌های امنیتی را یک «اشتباه انسانی» خوانده ولی منابع امنیتی آن را آغاز یک تغییر استراتژیک می‌دانند. انصارالله یمن گفته که عملیات پهپادی در تل‌آویو، مقدمه گسترش اقدامات تنبیهی آینده است.

یک پهپاد انتحاری در نخستین ساعات بامداد روز جمعه از سمت دریای مدیترانه وارد تل‌آویو شد و در ساحل تل‌آویو به یک ساختمان در نزدیکی کنسولگری امریکا اصابت کرد و منفجر شد.

جام جم نوشت: یافا؛ خونخواه غزه

انصارا...یمن در حمله‌ای بی‌سابقه ساختمانی را در چند ده متری ساختمان سفارت آمریکا در شهر تل‌آویو، مورد هدف قرار داد. یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد این حمله با نفوذ ازطریق دریا و با پهپاد رادارگریز جدید«یافا» انجام شده است. سریع از تداوم این حملات به عمق اراضی اشغالی و به بانک اهداف رژیم اسرائیل تا زمان تداوم حمله این رژیم به غزه خبر داد. مقامات ارتش اسرائیل این حمله را تایید کرده‌اند.

درجریان این حمله که به ساختمانی درنزدیکی سفارت آمریکا درتل‌آویو انجام شده، دست‌کم یک نفر کشته و هشت نفر دیگر زخمی شده‌اند. صدای انفجار به حدی بوده که تا شعاع ۴۰ کیلومتری شنیده شده است. مقامات ارتش اسرائیل در واکنش اولیه به این حمله مدعی شده‌اند که پهپاد یمنی را شناسایی کرده‌اند اما به‌دلیل خطای انسانی قادر به منهدم کردن آن پیش از اصابت به هدف نشده‌‌اند!

رمزگشایی ازاین اعتراف ارتش یمن چندان دشوار نیست: در سناریوی اول، ارتش یمن پهپاد یمنی را مشاهده کرده اما قادر به رهگیری آن نشده است. دراین صورت، ارتش اسرائیل باموج جدیدی ازحملات پهپادی مواجه خواهد بود که با وجود تشخیص جهت و اهداف آنها، قادر به رهگیری آنها نخواهد بود.

سناریوی دوم، معطوف به عدم توانایی تشخیص پهپهادهاست. در این صورت، شرایط بیشتر به ضرر تل‌آویو خواهد بود، زیرا زمانی که قدرت تشخیص پهپادها وجود نداشته باشد، متعاقبا شاهد افزایش دامنه و تبعات این حملات موفقیت‌آمیز هستیم. عملیات اخیر یمنی‌ها قطعا نقش موثری در تقویت موازنه قدرت به سود جبهه مقاومت ایفا خواهد کرد.

غوغای حزب‌ا...

ماجرا به این نقطه ختم نشد. رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان نیز در حالی که رژیم اشغالگر صهیونیستی در شوک ناشی از عملیات پهپادی یمنی‌ها در قلب تل‌آویو بودند، شوک دیگری را به صهیونیست‌ها وارد ساختند.

در ادامه همشهری نوشت: خلاف جهت

در شرایطی که این روزها گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه دولت چهاردهم توجه محافل سیاسی - رسانه‌ای کشور را به ‌خود جلب کرده و افکار عمومی در انتظار معرفی هیأت دولت نهمین رئیس‌جمهور ایران هستند، تناقض‌های موجود میان راهبردهای مدنظر رئیس‌جمهور منتخب با اقدام‌ها و مواضع شورای راهبری انتخاب کابینه نگرانی‌هایی را به‌دنبال داشته‌است.

یکی از نکاتی که طی روزهای اخیر انتقادهای قابل‌توجهی را متوجه روندهای جاری درباره انتخاب اعضای کابینه دولت جدید کرده، تناقض‌ها و تفاوت مواضع محمدجواد ظریف، به‌عنوان «رئیس شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم» با دیدگاه‌های اصولی و محوری رئیس‌جمهور منتخب است که در جریان رقابت‌های انتخاباتی و همچنین طی روزهای اخیر ازسوی مسعود پزشکیان بیان شده بود.

یکی از وجوه این تناقض، دیدگاه‌ها و اقدام‌های ظریف در روند انتخاب اعضای کابینه است که نمودی از آن در جریان حضور وی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری طی روزهای اخیر قابل مشاهده بود.

برخی ملاک‌ها و ضوابط تشریحی ازسوی ظریف درباره روند انتخاب هیأت دولت چهاردهم، ازجمله امتیاز داشتن «غیرشیعه» بودن  گزینه‌های پیشنهادی که در تضاد آشکار با اصول تبیینی ازسوی رئیس‌جمهور منتخب قرار دارد، بازتاب گسترده‌ای در افکارعمومی داشته و انتقادهای بسیاری را متوجه روندها و رویکردهای جاری در زمینه انتخاب دولتمردان آینده کرده‌است. در ادامه به بررسی برخی تناقض‌های موجود میان رویکردهای مدنظر شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم با مواضع و دیدگاه‌های رئیس‌جمهور منتخب می‌پردازیم.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: از تصویر رئیس‌جمهور صیانت کنید

بعد از انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران، برای تعیین اعضای کابینه یک شورای 16نفره تحت عنوان شورای راهبری انتقال دولت چهاردهم به ریاست محمدجواد ظریف تشکیل شد. مطابق آنچه ظریف اعلام کرده، ذیل این شورا پنج کارگروه اقتصادی، زیربنایی، فرهنگی، اجتماعی و (سیاسی، دفاعی و امنیتی) فعال شده و بیش از 450 نفر نیز عضو این کارگروه‌ها هستند.

قرار است پیشنهادهای این کارگروه‌ها برای انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم نهایتا به تایید شورای رهبری رسیده و برای انتخاب به پزشکیان ارائه شوند. مهم‌ترین نقد به این ساختار را می‌توان جای خالی رئیس‌جمهور در تعیین سازوکارهای شورا و سپردن عنان تصمیم‌گیری اولیه به اشخاص دیگر دانست.

این شیوه معرفی کاندیداهای تصدی کرسی‌های کابینه دولت چهاردهم با انتقادات زیادی به‌ویژه از جانب چهره‌های اصلاح‌طلب به‌عنوان بدنه حامی پزشکیان مواجه بوده و مواضع آنها نشان می‌دهد که فرآیند تعیین‌شده حتی در بدنه حامیان نیز با چالش مقبولیت مواجه است.

فرآیند تعیین کابینه چهاردهم از کجا شروع شد

تاکید مسعود پزشکیان بر استفاده از ظرفیت کارشناسان در مناظرات انتخاباتی اکنون این توقع را از او به وجود آورده که در تعیین کابینه خود نیز افرادی را انتخاب کند که بتواند از وجهه کارشناسی آنها در افکار عمومی دفاع کند. در راستای تحقق چنین هدفی محمدجواد ظریف از جانب پزشکیان به‌عنوان رئیس شورای انتقالی دولت چهاردهم منصوب شده است.

گزارشی از امیر کریمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
محمد خزاعی: سعید راد یکی از قهرمان‌های سینمای ایران باقی می‌ماند
تخصیص ۱۱۰ درصد اعتبارات دانشگاه‌ها طی سه سال اخیر
پیام تسلیت رییس و معاون صداوسیما برای سعید راد
آخرین قاب از دولت سیزدهم
رکورد اسطوره ایران در بسکتبال المپیک
خبر خوش بنیاد ملی علم برای تازه فارغ‌التحصیلان متقاضی پسادکتری
خبر خوب معاون وزیر علوم در خصوص دسترسی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی
واکنش ابراهیم حاتمی‌کیا به درگذشت سعید راد
تعجب اعضای حزب کمونیست چین از فعالیت بانوان ایرانی در احزاب
آغاز به کار مدرسه تابستانی آموزش زبان فارسی با هوش مصنوعی
هوای تهران آلوده شد
سردار آزمون به «لالیگا» نزدیک شد
نخست وزیر ژاپن با پزشکیان گفتگو کرد
تقدیر پزشکیان از رای مثبت قزاقستان در حمایت از غزه
مجلس زیر میز گزینه‌های مطرح شده برای وزارت امور خارجه زد
آغاز همکاری علمی بین دانشگاه‌های ایران و اندونزی
آخرین درخواست مرحوم «سعید راد» از وزیر ارشاد
عالمی، یک امضا تا سرپرستی استقلال
نسل طلایی و رایگان رئال!
روسای برتر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی معرفی شدند
تامین ۱۴۷ میلیارد تومان بودجه حمایت از دانشجویان خارجی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top